Friday 2 October 2009

PUASA , PUISI & KESUNYIAN PENULIS

Selamat bertemu kembali. Kalau sepanjang Ramadan kita sibuk menahan diri daripada larangan seraya melakukan ibadat yang digalakkan ; Syawal ini ramai antara kita sibuk pula meraikan bulan yang mulia atau melakukan puasa enam.

Pada awal Ramadan baru-baru ini, saya berhasrat untuk mencipta sebuah puisi setiap hari, suatu cita-cita yang tak pernah saya lakukan sepanjang hayat sebelumnya. Saya berasa yakin dapat melakukannya, tetapi apa yang terjadi tidaklah sebagaimana yang dibayangkan. Pada akhirnya selesai Ramadan dengan takbir yang berkumandang pada malam hari ke-29, saya hanya berhasil menciPta sepuluh puisi sahaja.

Saya menjadi lebih insaf akan hakikat bahawa menulis puisi itu tidak selalu bergantung kepada hasrat dan kemahuan yang keras , tetapi harus bercambah dalam hati serta perasaan sehingga dibelai dan dibesarkan oleh ketekunan. Semua ini hanya bisa terjadi apabila perasaan itu adalah perasaan yang jujur, yang bukan diada-adakan, kerana kata-kata yang mengandungi perasaan ( baik perasaan spontan atau perasaan tentang sesuatu fikiran ) hanya akan datang menziarahi kreativiti manusia pada saat dia jujur dengan batinnya. Puisi, justeru adalah pengucapan penyair dalam kesunyiannya.

1 comment:

  1. Salam...

    Benar sekali apa yang diperkatakan. Tiada sebarang bantahan atas apa yang diucapkan.

    ReplyDelete