Monday 9 November 2009

KELAKAR BARU 1 MALAYSIA

Sekumpulan tiga orang sahabat dari Kuantan melancong ke Afrika, konon untuk mencari hiburan luar biasa sambil meninjau-ninjau peluang berniaga.Ong, Subra dan Mat entah macam mana melanggar peraturan masyarakat di bandar Bodo-Bodo, Afrika, yang masih dikuasi oleh kepala suku kaum keturunan asli bandar itu. Segala wang dan kepunyaan mereka dirampas, dan ketiga-tiga mereka dipenjara pada penjara di tepi jalan terdedah kepada lalu lintas orang, menurut adat tradisi di situ.

Mereka hanya diberi minum tanpa makan dua kali sehari supaya jangan mati. Untuk makan
terpulang pada belas kasihan yang lalu lalang saja. Penduduk setempat pun ramai yang terpenjara, tetapi pada petak-petak berlainan di sepanjang jalan yang sama.

Setelah tiga hari berlangsung mereka menjadi semakin tersiksa lapar, dan hampir tak ada orang yang mahu melemparkan makanan kepada orang yang terpenjara di situ. Mereka bertiga harus berbuat sesuatu untuk mendapat perhatian dan makanan daripada pejalan kaki di luar atau apa-apa pertolongan lain.

Pada hari kelima Ong telah menyusun beberapa patung kecil yang terbuat daripada tanah liat yang dikencingnya terlebih dahulu supaya menjadi lebih lembut dan boleh dibentuk-bentuk menjadi patung permainan anak-anak. Ong meletakkannya di antara jerjak-jerjak penjaranya untuk menarik perhatian supaya dibeli oleh sesiapa yang lalu lintas di situ. Pada hari pertama sahaja Ong telah memperoleh cukup wang untuk membeli makanan.

Di penjara sebelah Subra dengan kedua-dua tangannya yang longlai menadah tapak tangan
sehingga ke luar jerjak penjara meminta sedekah dari pejalan kaki di luarnya. Apakah yang terjadi pada sahabatnya yang bernama , Mat? Subra tidak tahu kerana antara mereka ada dinding, dan Subra pun tak berminat untuk ambil tahu tentang Ong atau Mat dalam keadaan krisis itu kerana dia sendiri lesu teruk kelaparan seperti akan mati bila-bila masa saja.

Di bilik penjara yang ketiga Mat hanya duduk seperti tak bermaya bertafakur di tengah-tengah penjara itu menadah tangan ke langit meminta doa supaya orang kasihan dan datang membebaskannya.

Demikianlah sebuah cerita 1 Malaysia yang dikirimkan lagi kepada saya seolah-olah untuk saya mengatawakan diri sendiri. Saya hanya memujuk hati dengan berkata: hanya orang yang dewasa sikapnya yang bersedia mengatawakan dirinya sendiri.Bagaimanapun terserahlah kepada saudara untuk mentafsirkan kelakar 1 Malaysia ini.

1 comment:

  1. salam Sdr Baharuddin Zainal
    mohon lalu dan membaca
    lucu dan baik untuk renungan
    kita terus pergi kepada tuhan tanpa ada usaha sedikitpun. Tak salah mengadu kepada tuhan tapi setelah kita berusaha bersungguh-sungguh...

    ReplyDelete